Aktualności

17.08

Kąpiele lecznicze dla seniorów - domowe SPA we własnej wannie. Cz.2 - Kąpiele solankowe

Kąpiele lecznicze dla seniorów - domowe SPA we własnej wannie. Cz.2 - Kąpiele solankowe

Solanki to wysoko zmineralizowane wody podziemne, które są bogate w rozmaite składniki mineralne, które są niezbędne dla poprawnego funkcjonowania organizmu. Kąpiele solankowe znajdują się w ofercie wielu uzdrowisk i zbliżone są do kąpieli siarczkowych. Podobnie jak one, mają zbawienny wpływ na nasze zdrowie i kondycję organizmu. Oczyszczają, leczą i odmładzają. 


Właściwości solanki.

Kąpiel solankowa odżywia nasze ciała i dostarcza im niezbędnych minerałów. Poprzez drażniące działanie na skórę pobudzają układ krążenia. Dzięki zawartości jonów chlorkowych i sodowych pozytywnie wpływają na pracę układu nerwowego. Wykazują działanie przeciwbólowe i wyciszające. Poprawiają ukrwienie skóry oraz wentylację płuc. Zwiększają także odporność.

 

Wskazania i przeciwskazania.

Przed zażyciem kąpieli solankowej warto skonsultować się z lekarzem, ponieważ istnieją pewne przeciwskazania do jej stosowania. Niewłaściwe użycie solanki może wywołać niebezpieczne dla zdrowia konsekwencje. Na skórze nie powinny znajdywać się żadne rany ani skaleczenia – w przeciwnym razie trzeba pokryć je maścią.

 

Wskazania do kąpieli solankowych to między innymi : astma oskrzelowa, choroby reumatyczne, choroby układu oddechowego, otyłość, zaburzenia krążenia, choroby dróg oddechowych, 

Przeciwskazania do kąpieli solankowych to między innymi : gruźlica, niewydolność krążenia, zaawansowane stadium osteoporozy, choroby naczyń wieńcowych, nadczynność tarczycy, nowotwory, otwarte rany.

 

Sól himalajska również można być wykorzystana do przygotowania kąpieli solankowej.

 Sól himalajską również można wykorzystać do przygotowania domowej kąpieli solankowej.


Przygotowanie kąpieli solankowej w domu.

Aby przygotować solankę we własnym domu potrzeba jest sól uzdrowiskowa, którą możemy nabyć w sklepie lub Internecie. Warto także zakupić taką sól po wizycie w sanatorium, aby móc kontynuować terapię w warunkach domowych. Solanki kąpielowe dzielą się na słabsze i mocniejsze, mają różne stężenie soli i korzysta się z nich w wodzie o różnej temperaturze. 

Rodzaj kąpieli, temperaturę wody, czas trwania oraz ilość zabiegów w ciągu tygodnia warto skonsultować z lekarzem – powinien on ocenić, czy kąpiel solankowa nie będzie szkodliwa. Zależy to od takich czynników jak ogólny stan zdrowia oraz schorzenia danej osoby. Lekarz może zalecić kąpiele całkowite, częściowe lub inne. 

Jest to szczególnie ważne dla osób starszych, które chcą zacząć w warunkach domowych korzystać z kąpieli solankowych. Warto wiedzieć, że organizm musi zaadaptować się do tych zabiegów, w związku z czym należy stopniowo zwiększać stężenie solanki oraz długość kąpieli. W przeciwnym wypadku może wystąpić tzw. odczyn kąpielowy, a więc negatywne reakcje organizmu związane z nieprzyzwyczajeniem do bodźców dostarczanych przez solankę.

 

Sole możemy nabyć w aptekach i Internecie.

Sole możemy nabyć w aptekach i Internecie.

 

Przed kąpielą należy dokładnie umyć ciało, a także usunąć wszelkie kosmetyki i biżuterię. Należy pamiętać, aby stosować się do instrukcji stosowania solanki – zbyt wysokie stężenie może być szkodliwe dla naszego organizmu, a zbyt niskie nie przyniesie pożądanych efektów.

Po skończeniu kąpieli warto pozwolić ciału swobodnie wyschnąć – nie spłukując soli ani nie owijając się ręcznikiem. Warstwa soli (tzw. płaszcz solny) która pozostanie na ciele wciąż będzie działać. Po półgodzinnym odpoczynku można skorzystać z natrysku.

Sole lecznicze można nabyć w aptekach lub Internecie. Do domowego użytku wystarczą takie sole lecznicze jak np. sól iwonicka, bocheńska lub szlam ciechociński.

Wstecz